The Ocean - Pelagial

Detta är inte lätt att skriva. Det är inte lätt när ett album förändrar allt, tar över, påvisar hur liten man är. När en skiva är så bra att man inte vet hur man ska skriva för att göra den rättvisa. Ord kan vara svåra att hitta ibland. Som nu. Kollektivet The Ocean med sina typ 40 medlemmar har alltid vart fantastiska. Mer om deras andra skivor i ett annat inlägg men med nya monstret "Pelagial" tar dom allt till nya nivåer eller ska man kanske säga lager, djup. Plattan är en koncept skiva om havets olika lager och jag måste säga att hela skivan ger intryck av att man ständigt är omfamnad av vatten. Det är fruktansvärt vackert, hårt och hotfyllt. Det är mysigt och tungt. Gitarr, trummor trängs med violin och cello och en magisk ljudbild byggs upp. Låtarna och effekterna bygger upp och förstör. Dom tar över liksom. Ni som förstår vet vad jag menar. The Ocean har här skapat ett perfekt album. Ett album jag har svårt att tro att dom någonsin kan toppa. Just det ja, glömde en sak.....när ni sitter där helt galna av kärlek till "Pelagial" så kan ni som köpt deluxe utgåvan sätta på disk två där ni finner hela skivan instrumental. Jag kan lungt säga att en ny upplevelse väntar er. Mästerligt!!! 10/10







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0