Stilla - Till stilla falla

Årets black metal släpp? Det tror jag verkligen. Svenska Stilla's skiva "Till stilla falla" är lika rå och kall som omslaget visar. En kall snöig stuga träder fram och man kan känna lukten av gammalt virke och mögel. Vinden biter i skinnet och håret reser sig på armarna. Man känner sig liten och obetydlig. Musiken är kall och rå, gamla norska band ger sig till minnes och bandets val att ha stora delar av skivan utan sång skapar en atmosfär som är obehaglig och skrämmande. När den dock dyker upp är det perfektion som ges. Basen får mycket plats i produktionen och det är ett smart val. Stilla ger mig rysningar, bandet skrapar sig in i huvudet på mig och det va verkligen länge sen en bm skiva fick mig att känna så här. Stilla skapar en meditativ stund med dom sex låtarna vi bjuds på och jag vill bara ha mer. 9/10






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0