Moloken - Rural


Så har den äntligen kommit, plattan jag väntat på som ett barn väntar på jultomten. Moloken´s "Rural"




Så hur ska jag recensera denna nu då, hur recenserar man något man tycker är perfektion? Musik som griper så hårt tag i en att man inte vet vart man ska ta vägen. Musik som talar till en, musik som är gjord för mig.....

Jag vet inte....jag kan bara skriva vad jag tycker om den och sen får ni alla andra bilda era egna uppfattningar om skivan.
Musiken som Moloken levererar på Rural är än en gång totalt dränkt i mörker, tyngd och skog.
Mossa som krälar över stenar, kvistar som sticker en, dimma som kväver en sakta och en stor jävla urskog som tar en vilse direkt och som gör att man vill ut men ändå så vill man stanna kvar. Man känner skräck och ren njutning på samma gång. Än en gång är basen dominerande i ljudbilden på ett perfekt sätt. Trummorna och basen jobbar ihop till en galet tung ljudbild och sen kommer gitarrerna som sliter strupen ur en......så jävla bra...
Jag kommer tjata en massa om basen men det beror på att basen är en jävligt stor del i Molokens musik.

På Rural finns Our astral circle representerad men där finns en massa överraskningar och plattan är kallare, tyngre och betydligt mörkare än 2009 års föregångare. Komplexare låtar och man hör att bandet har växt en massa sen OAC.

Så vad sägs? Ska vi gå igenom låtarna?

THE TITAN ABOVE US

Ni har väl sett videon till denna? HÄR har ni den annars. The titan above us börjar med ett lugn som byggs upp sakta med att basen som plockar mer o mer. Det är otroligt vackert.
Trasig sång fyller upp allting och låten förvandlas till ett frustande odjur. En svinbra stark öppning på skivan. Rysningarna infann sig direkt när jag lyssnade på låten. 5:56 börjar en gitarrslinga som gör att låten lyfter ännu ett snäpp......fantastisk.

WALTZ OF DESPAIR

Denna låt tror jag bandet spelade på Sticky fingers här i Göteborg när dom va här 2010. Har hört den någon gång innan vet jag. När jag lyssnade på WOD igår(flera gånger) så fick jag känslan av att stå mitt i en storm. Piskande vindar och regn som piskar en ännu mer.
Låten är fylld med kaos och frustration, den är tung och komplex och hur brutal som helst.
2:54 sänker sig ett lugn och ett mörker över låten, basen här av Nicklas är hur fantastisk som helst.
3:38 kommer det vackraste partiet på hela skivan, finns inga ord för detta parti, ni måste höra det......

CASUS

Plattans stora överraskning för mig, en glad låt??? Nej kanske inte glad men en andningspaus i det mörka. En tung instrumental låt med en gitarr som gör den lättare än alla dom andra låtarna på plattan. Än en gång är basen hur bra som helst.
En frisk fläkt i det Molokna landskapet. Bevisar det jag alltid säger, att man inte vet vart man har bandet någongång. Moloken är inte rädda för nya vägar och jag skulle vilja säga att dom är allra bäst när dom tar just nya vägar.

BLANK POINT

Bland dom tyngsta låtarna på skivan tror jag och här levereras den mest skrämmande sången. Paranoid/besatt och helt galen låter Kristoffer(tror jag det är hehe)här...
Får bilder av en galen gammal gubbe mitt ute i skogen, ansiktet skitigt av blod och jord och han skriker ut sina tankar och bilder.
Låten krälar som ett svart monster över mossa och omkull välta träd. Sväljer allt i sin väg.
Här finns även bevis att lite gör mycket. 2:47 kommer 1 sekunds mästerligt break som enligt mig bygger upp låten till nya nivåer direkt. Mästerligt som bara fan !

ULV

Denna jävla best till låt, Ulv är den tyngsta låten på skivan utan tvekan. Börjar med ett gitarr riff som ångar på som ett tåg byggt av död och mörker, sen trummorna som bygger sakta sakta upp....och...1:04 tror man allt ska gunga igång men ett trum fill tar en in i det krälande mörkret igen. Aldrig hört Moloken så här tunga, svarta och brutala. Låten låter en inte andas en enda gång. Fantastiskt bra.
3:13 kommer ett Black/death metal rens utan dess like....kaos, kyla och ren ondska fyller huvudet och som sagt, detta är lite överraskade då jag aldrig hört bandet så här brutala.
Låten är otäck och den svänger och vrider sig som en arg skadad orm, man vet aldrig vad som gömmer sig bakom nästa hörn. En fantastisk resa.
16:22 minuter perfektion senare sitter man rädd och fylld av glädje, tack för det Moloken.

THIN LINE

En urbra inledning tar en in i Thin line. Än en gång så krälar mörkret över en. Gitarrerna och basen och trummorna utmanar varandra på ett perfekt sätt här. Tyngsta basljudet på skivan får vi stifta gemenskap med vid 3:23 in i låten, tror fan det är tyngsta basljudet jag någonsin hört.
En svintung låt som är hotfylld och drömmande på samma gång. Flummigt kanske men det e sant.
Efter 8.12 är låten slut efter ett parti där gitarren låter som varnings signaler ifrån den djupaste avgrund.
Magnefikt !!!

ÅLAND

0.20-0:23 får jag Iron maiden vibbar men sen tar Moloken över. Här finns små överraskande moment men tycker man känner Molokens anda över det hela. Låten är drömmande och vacker.....man har tagit sig igenom mörkret och skogen och man befinner sig på vackra Åland. Man känner sig kramad av låten och en känsla av frihet sköljer över mig. Ekot på basen är perfekt. Det pulserar igenom märg och ben.
2:57 kommer dock dom svarta molnen in igen, bara för att visa att dom finns där ute. Regn faller......allt blir makalöst vackert.....

Där har ni mina tankar om Rural......än en gång har Moloken levt upp till mina förväntningar och mer därtill.
Moloken är världens bästa band, det finns inget som liknar dom där ute.
Dom ger mig så mycket och jag avgudar bandet för det.

Va nervös dagen innan skivan kom för att jag visste inte om samma känsla skulle infinna sig som när jag lyssnade på Our astral circle.....det gjorde den inte.
Det va en bättre känsla, en fantastisk känsla.....

Tack igen grabbar, ni är bäst !!!!!

Roger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0