Radiohead

Varje gång dom släpper en platta stannar min värld upp, detta underbara suveräna, vackra Radiohead. Jag upptäckte Radiohead 2000 då dom släppte Kid A. En världsomvälvande platta för mig. Den platta är en otrolig upplevelse för mig och jag kan inte bara lyssna på en eller 2 låtar utan den måste avnjutas i sin helhet.

Likt en fin cognac som ska avnjutas med gott starkt kaffe och kanske lite mörk choklad så ska Kid A lyssnas på ett helt öppet sinne och man ska ge upp allt man lärt sig om musik och låtstrukturer. Uppföljaren Amnesiac tog hela resan vidare in i en mörk värld där man oftast inte kan skilja på vänner och ovänner, där upp är lite åt sidan och där eld är träden som kramar dig.........se där, skulle skriva lite om deras senaste platta tänkte jag ju.....jaja det blir så här när Radiohead kommer upp.

Hail to the cheif kom 2003 och är såå jävla bra. En mer gitarrbaserad historia men shit vilka låtar. På denna platta finns Radioheads bästa låt enligt mig, A punchup at a wedding. Kommer länka till låten längre ner.

Lärde mig under denna tid att gå tillbaka till deras äldre plattor eller ska man säga platta för OK computer är det enda som duger ifrån deras tidigare musik. Skrev jag duger? Den är svinjävla as bra men deras andra tidigare skivor är bara skit enligt mig. Hatar allas favoritlåt Creep lika mycket som killarna i Radiohead hatar den med.

Vi fick vänta till 2007 på In Rainbows. Den släpptes först via deras hemsida i oktober 2007 där folk fick uppmaningen att betala vad dom kände för eller inget alls. Its up to you, stod det på deras hemsida där man kunde ladda ner skivan. Denna aktion uppmärksammades stort i musikbranschen och i media. December 2007 kom den fysiska plattan ut.

Radiohead har aldrig avslöjat säljningssiffrorna för In Rainbows. Plattan fick dock svinbra kritik, bland som bästa i hela bandets karriär. Kritikerna gillade bandet mer lättillgängliga musik och ljudbild. En bra platta än en gång tycker jag själv, dock den jag lyssnar på minst. Vet ej varför egenligen......får ta mig i kragen där.

Nya plattan då, The King Of Limbs......bandet är tillbaka i ett mer svårtillgängligt dike igen och jag älskar det. Det knastrar och knarrar och hela ljudbilden är full av konstiga/vackra ljud.

Jag avgudar detta band. Om jag skulle va musik så skulle jag låta så här, speciellt som Kid A plattan.













A punchup at a wedding from Hail to the thief

Radioheads Hemsida


Go Nattttttttttttttt

Roggggggg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0