Deathspell Omega.......Konst i renaste form !!

Min bror ringde mig en kväll 2007, samtalet lät så här :

Brorsan: Tja vad gör du?
Jag: Inte mycket, softar lite, trött som fan efter kneget.
Brorsan: ok samma här, har du läst nya Close Up?
Jag: Nej inte än men ska sätta mig o lusläsa snart, vad tänkte du på?
Brorsan: Kolla recensionerna och läs om Deathspell Omega, jag tänkte direkt på dig när jag läste det.
Jag: O fan, ska bli nice att kolla.
Brorsan: Jag måste läsa det för dig, e det ok?
Jag: Sure dude, kör!!!

Sen läste han upp recensionen för mig och jag tackade som fan för tipset och gav mig genast ut på nätet för att checka detta franska band. Lyssnade på dom 2 låtarna som fanns ifrån plattan som brorsan pratade om : Fas-ite, Maledicti, in Ignem Aeternum.
Därefter va jag fast.....fast som en jävla betongpelare som är ingjuten i en annan betongpelare som ligger mitt i en grund.( ?)

Nu ser det ut så här i samlingen :





Finns dock inte så mycket att skriva om detta band, vad som än sägs på nätet så finns det ingen som vet riktigt vilka som är medlemmar. Allt som finns är rykten, dock är det till 90% säkert att sångaren är ifrån Finland och heter Mikko Aspa.
Finns inte heller så att hitta i intervjuväg då sista kända intervjun gjordes 2004. Dom har ingen myspace och den hemsida som är har varit under construction länge nu. Som sagt så finns inte mycket därute vilket jag tycker är svinbra, då man fokuserar mer på musiken och allt runt plattorna. Och här pratar vi musik och plattor på högsta jävla nivå. Omslagen är påkostade och booklets med typ 25-30 sidor är inte ovanliga.

Deathspell Omega ligger på det fenomenala Norma Evangelium Diaboli där även svinbra band som Watain, Katharsis, Antaeus, Funeral Mist, Teitanblood 

Deathspell Omegas texter handlar om gud, satan och satanism på ett metafysiskt plan, dom blandar franska, latin och engelska i sina texter och dom har hämtat mycket inspiration ifrån filosofer och speciellt ifrån Georges Bataille´s verk. Hans skrifter är något jag starkt rekommenderar

Deathspell omegas musik är en väldigt kraftig upplevelse och många jag spelat det för förstår inte något alls av det. Man måste verkligen ge det tid och mycket jobb. Deras ljudbild kan vara påfrestande för ett otränat öra och då det händer en massa hela tiden kan många tycka det är bara oväsen. Sången pendlar mellan ren sång och Black metal väsande. Detta i samspel med filosofiska texter har gjort att många beskriver deras musik som klaustrofobisk, schizofren(stavas det så?) och ångestframkallande. 

Som sagt, detta är ingen musik du spelar då familjen åker till Maxi o handlar hehe, nej ett par hörlurar på i soffan är det som gäller här. Då fångas hela inlevelsen på rätt sätt. Eller en mp3 med bra hörlurar vid en skogspromenad, det ska jag testa snarast fan.

Paracletus som va 2010 års bästa platta enligt mig avslutade en trilogi som började med Si Monvmentvn reqvires circvmspice 2004 och sen med Fas-ite, maledicti, in Ignem Aeternum 2007.
3 otroligt komplexa skivor där jobbfaktorn är hög som lyssnare och där andrummen är få men shit va fantastiskt det är!!! Otroliga strukturer i en fin harmoni med gitarrer och ett trumspel utan dess like.

Detta är konst gott folk, konst i renaste form och jag hoppas verkligen ni kollar upp detta o ger det en chans.
Jag älskar detta. Jag är helt såld på detta mystiska franska band.

Finns en hel del plattor med Deathspell Omega och alla är verkligen svinbra men här är dom 5 som är allra mest perfekta :)













5 jävla mästerverk. Ren konst.......



Avslutade här med en bild ifrån Bookleten på Fas-ite, maledicti, in Ignem Aeternum.......så vacker.

Peace
RH




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0