Autopsy



Detta band betyder allt för mig, dom finns alltid med mig på ett eller annat sätt. I mp3 spelaren på kneget eller i bilen. Lyssnar ofta till låten Twisted mass of burnt decay när jag sitter svintrött på bussen med kaffet i handen vid kl 06:09. Det hjälper....tro mig. Vad e så speciellt med detta band då? Finns massa att skriva om o allt är väl i betraktarens ögon o vad man tycker men hela svenska dödsmetallscenen sneglade på dessa herrar. Severed Survival spelades in 1989 och man hör tydligt Autopsys inflytande på tex Entombed - Left hand path och andra plattor vid denna tid

Snackar vi produktionen på Autopsys plattor så är det bättre än en orgasm. Alla plattorna skiljer sig ifrån varandra men tex trumljudet på Mental Funeral är utan tvekan det bästa jag någonsin hört. Severed Survival är skitigt opolerad och rå i mixen. Acts of the Unspeakable har en ganska ren produktion emot dom första 2 och Shitfun likaså.






Autopsy bildades 1987 av Chris Reifert och Eric Cutler kort efter att Chris lämnat Death( vet ni inte vilka det är så...). Efter 2 demos : Demo 1987 och Critical Madness 1988 så signade Peaceville dom och som sagt 1989 kom Severed Survival. När Mental Funeral släpptes 1991 så hade Autopsy hittat vad jag kallar den doomdeath. Tyngre släpande metal med ett punkigt driv. Denna platta är makalös på alla sätt. 1992 släppte dom Acts of the unspeakable. Ännu en svinbra platta men med en renare produktion. Basen på detta släpp är sjukt underbar att höra och detta är nog den platta jag spelar mest efter Mental Funeral.







1995 kom Shitfun, en punkigare och mer hardcore influerad Autopsy platta. Bra som fan, underskattad som bara den men strul med turne och det faktum att Reifert inte tyckte Autopsy fick någon uppskattning alls gjorde att bandet splittrades efter denna platta. Reifert och Danny Coralles bildade därefter Abscess. Svinbra men inte i närheten av Autopsy.




2009 släppte bandet 2 nya låtar på 20års utgåvan av Severed Survival. Detta fick eld på rykterna och förhoppningarna på en återförening. Den 2 juni 2010 kom beskedet att Abscess splittras och samma dag kom det jag o alla som älskar detta band hoppats på : Autopsy återförenas.

13 September 2010 kom epn The Tomb Within, samma gamla Autopsy fast med en renare produktion. Lika bra, lika bäst, lika överlägsna som alltid.



Peaceville återsläppte även dvdn Dark Crusade med en live cd inspelad i Los Angeles 1993. Dvd innehåller scener ifrån replokalen, live och turne röj. Många korniga dåliga inspelningar men fy fan va mycket hjärta det är i detta. Älskar denna dvd, hade vart kul att se den med perfekt bild 1 gång....men bara 1 gång för det ska va skitigt, rått och fullt av kuk o hjärta, annars vore det inte Autopsy.



31 maj(vet ej datumet till 100 än men detta va det sista jag hörde) 2011 kommer Macabre Eternal, efter 16 års väntan kommer Autopsy släppa ett nytt album, denna dag är helig för mig, jag kommer ta ledigt den dagen den släpps och bara sitta o ta in plattan om o om igen. Fy helvete, förväntningarna är så jävla skyhöga att det e sjukt. Kommer inte lyssna på några förhandslyssningar utan denna platta ska va orörd tills jag har den i handen.



Detta va en liten kärleksförklaring av mig till detta otroliga band. Leta upp dom på nätet, lyssna och njut. Köp deras skivor, stöd denna legendariska grupp......dom är BÄST !!!! Oj....glömde det coolaste....Reiferts sång är omänskligt cool och han trummar medans han sjunger. Ja jag vet.....han är KUNG !!!

Här har ni min morgonlåt....tänk er en svintrött rivare på en buss med en kaffemugg i handen halvsovandes.
Twisted mass of burnt decay


PEACE
rogha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0