Gamla eller nya AC/DC ???

Shit, en fråga som nästan alltid dyker upp på en fest eller i goda vänners lag över 2 - 36 öl är vilka e bäst, gamla eller nya AC/DC. Kanske inte bara hur som helst utan för att någon, (troligen jag) satt på en gammal rock dänga ifrån dessa herrar. Många standard svar finns ju, för gemene rock svensson som inte har koll på deras katalog finns det bara 2 plattor : The razors edge(iallafall Thunderstruck) och Highway to hell(iallafall låten). Många gillar Bon scott och många gillar Brian Johnson och alla älskar Back in black. Själv är jag kluven, gubbarna kan ju rocka som fan och fyller stadium på stadium och nya plattan Black Ice va bland dom bättre på länge. Men plattorna med Bon scott spelas mest här hemma. Vet ej varför men gillar den råa rocken som dom plattorna innehåller. Man kan nästa känna att Bon scott menar vartenda ord och Angus levererar dom hårdaste riffen på dessa plattor. Brian Johnson är svinbra han med, tycker bara att det blev lite för polerat på Back in black, detta trots är den bland dom bästa rockplattorna som finns. Den plattan som jag gillar mest med AC/DC är med Brian Johnson på sång, denna plattan står sig starkast mot alla dom andra enligt mig. Blir ofta nedröstad av AC/DC freaks då man nämner denna platta för många håller inte med mig. AC/DCs bästa platta enligt mig är : Flick of the switch.

                                   

Allt e råare igen på denna plattan. Gitarrerna låter skitigare och hela ljudbilden skriker av primitiva känslor, en jävligt fantastisk rockplatta enligt mig. Själva sa killarna att dom ville gå tillbaka till det råare men på något sätt så mottogs denna platta inte så bra av fansen. Vet ej varför, många jag snackat med säger att det e svaga låtar, många gillar inte soundet osv. Vad man än tycker(o jag gillar AC/DCs hela katalog) så är det nog så att det har med frågan om gamla eller nya AC/DC ändå. Gillar man ett mer skitigt AC/DC så gillar man nog Bon scott tiden mest(och Flick of the switch hehe). Gillar man ett mer polerat AC/DC så gillar man Brian Johnson tiden mer. Detta tror jag inte har ett skvatt att göra med sångarna då båda e fantastiska utan mer om musiken. Vill ni läsa mer om AC/DC så finns det en fantastisk bok som heter : Maximal rock&roll skriven av Murray engelheart och Arnaud durieux.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0