David Bowie

När man snackar med folk om David bowie så får man oftast olika favoritplattor från alla man frågar. Jag älskar Bowies alla plattor ifrån 1969 till 1979 sen gick det utför tycker jag till 1995 när 1.Outside kom. Men måste jag bara välja en platta så är det denna ifrån 1977.

            

Low ifrån 1977 räknas till Bowies Berlin period och hans trilogi med Brian Eno. En fantastisk platta där jag tycker Bowie va helt fenomenal. När Bowies karriär tog fart med The rise and fall of Ziggy stardust and the spiders from Mars var Bowie redan känd som en ekivok och utmanade artist. På omslagsbilden till albumet The man who sold the world hade Bowie poserat iförd en klänning och hade i slutet av 1971 förklarat i en intervju att han var bisexuell, trots att han var gift med en kvinna, Angie, och hade en son. Detta påstående är sannolikt inte sant utan enbart ett påhitt för att hålla sin image som androgyn. En image som influerat många andra artister bla Marilyn Manson. Hysterin som uppstod kring Bowie och hans Ziggy-alias hade inte skådats i Storbritannien sedan The Beatles dagar och över en natt var han en superstjärna. 1972 producerade Bowie också Lou Reeds genombrottsalbum, Transformer samt Mott the Hooples All the young dudes, som också innehöll det av Bowie skrivna titelspåret. David Bowies sista uppträdande som Ziggy Stardust var på Hammersmith Odeon Theatre i London 3 juli 1973. Avskedspelningen filmades av D.A. Pennebaker och resulterade i filmen Ziggy stardust - The motion picture som gick upp på biograferna först 1983. Har ni inget med Bowie i samlingen har ni missat hur mycket musikhistoria som helst och jag tycker synd om er. Ziggy stardust, Diamond Dogs, Space Oddity.....ja listan e lång på mästerverk han har skapat. Bowies hemsida finns här. Bowies plattor finns för 89kr på Ginza och i andra butiker. Köp, det finns ingen ursäkt för att inte ha dessa mästerverk.

Kommentarer
Postat av: Jonas K

Håller med helt och hållet att LOW är Bowies bästa platta. Stämningen, atmosfären på plattan är magisk. Ett mästerverk och en av mina topp tio plattor. Förrutom den så är Bowies toppskivor Hunky Dory, Ziggy Stardust och Station to Station. MEn hela 70-talet är fantastiskt. Av det senare så är Outside en bra platta men även Earthling och Heathen håller tycker jag. Resten är inget vidare. Men när Bowie är bra så är han så in i helvetes bra.

2009-11-29 @ 20:11:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0