Napalm Death - Utilitarian


Ett Napalm death som tar ut svängarna en hel del får vi stifta gemenskap med på nya skivan "Utilitarian".

Introt har elektroniska toner och ren sång blandas upp på plattan med Barneys fantastiska growl.
Han har utan tvekan den bästa rösten där ute enligt mig, ta bara enda låten Volbeat har lyckats med, "Evelyn" där Barney sliter låten i stycken när han kommer in.

Saxofon är kanske inget man förknippar med ND men det funkar hur bra som helst i "Everyday Pox" och bandet verkar ha hur kul som helst. Nu är plattan inte mil ifrån NDs vanliga underbara Grind/death men dom har valt att ta en lite annan väg och detta uppskattas av mig.

När renset uppenbarar sig så är det lite argare än på 2009 års mästerliga "Time waits for no slave" och också detta är välkommet, Napalm death ska vara arga och texterna på Utilitarian är inget undantag. Är man van vid och gillar NDs politiska framtoning så har man här 51 min av hat och förakt mot samhället och mänsklighetens idioti.

16 låtar (18 låtar på den ltd versionen) kan va mycket att ta och många recensioner där ute greppar det faktum att dom tycker plattan är för lång. Detta har jag ingen tanke om då jag mest bara njuter av att Napalm death har skapat en otroligt bra skiva och deras experimentlusta är underbar att ta in.



Utilitarian får en 8/10 av mig, ett starkt styrkebesked av ett band som regerar där ute. Ett band som inte är rädda för att utvecklas.....men å andra sidan behöver dom inte va rädda då dom har mer respekt och fans där ute än många andra.

Köp och digga !!!!

Roggga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0