Tom Waits

Ett geni, en konstnär utan dess like. Jag älskar allt hos Tom waits. 23 nov är ett annat datum som jag väntat på hur länge som helst. Glitter and doom live kommer då, en dubbel live cd med Tom. Jävlar !!!!!!

         

Vad är det som fångar mig då med denna herre? Jo hans konstnärliga ådra kompromissar ALDRIG!! Han gör som han vill helt o hållet. Den andra faktoren som jag älskar är att han använder allt som han kan få fram ljud ur till sin musik och han blandar alla musikstilar i ett virrvarr som är både förvirrande och galet men också bland det vackraste som finns(enligt mig). Tom waits hemsida finns här och här finns allt ni behöver. Hans myspace finns här och lyssna på Starving in the belly....underbart. Nu ska det va sagt att jag gillar allt med Waits men det va först vid Swordfishtrombones 1983 som han började bli genial. Har alla hans plattor ifrån denna platta. 

         

Tom waits är född 7 december 1949 i Pomona, Kalifornien. Han har förutom sin musik spelat i ett antal filmer. En bra länk om Waits på svenska finns här. Har du inget med Tom och vill börja någonstans så släppte han 2006 Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards, en fantastisk trippel cd där Waits alla stilar är representerade. Han är gift med Kathleen Brennan sen 1980 och dom bor med sina 3 barn i Sonoma County, Kalifornien. Som sagt så är allt med Waits sen 1983 så jävla bäst att ingen kommer i närheten. Tom waits musik kräver full uppmärksamhet och detta är enligt mig inget man sätter på i bakgrunden, visst funkar det men då förlorar man alla ljud som ligger gömda och det är otroligt synd. Waits musik är för mig sååå viktig. Jag hittade mig själv i hans musik, det låter kanske konstigt men jag fanns där, i hans värld som han målar upp. Flummigt? Det skiter jag i för det är sant. Kanske är det Waits blandning av Jazz, blues, rock, industriell och helt galen exprimentell musik där han utmanar lyssnaren hela tiden som gör han så jävla bäst? Jag vet ej, jag vet bara att efter Miles davis är detta min stora idol. Har man idoler vid min ålder? Ja, det har man o han heter Tom waits.

       

Finns 100 tals underbara låtar med Waits. Har valt ut 2 st att länka till. Make it rain och Cold water. En artist utan dess like. En underbar röst och fantastisk musik. Kan hålla på i timmar om denna herre för jag älskar han så jävla mycket men ska låta er hitta till Tom själva. En del av er kommer aldrig hitta hit till vår lilla värld men ALLA är hjärtligt välkomna !!!


        

        

        
  

        

         
        


Ska sluta nu hehehe, sorry men han är för jävla bäst........bara 2 bilder till ok?


        


        


Jag har 2 böcker om Tom Waits, The many live of Tom Waits av Patrick Humphries och Innocent when you dream, en bok med samlade intervjuer med kungen Waits av Mac montandon. Kolla upp, läsvärda böcker.

peace


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0