Kraftwerk

Dessa pionjärer inom elektronisk musik. Jag upptäckte dom tack vare en granne där vi bodde. Umgicks med hans lillebror och jag minns att ifrån hans rum så hörde jag tonerna till Tour de france, The model och Computer world bara för att nämna ett par. Kraftwerk har för mig alltid vart den där lilla hemliga gruppen. Inte som Slipknot då men dom hade en mystik runt sig. Robotar användes live och det gavs sällan intervjuer. Dom vill vara så anonyma som det går. Minns inte vilket år det va men köpte Trans Europe Express av min granne på vinyl och det va här som min facination för elektronsisk musik började.

                

Jag har alla deras plattor sen Autobahn som kom ut 1974. Kan inte välja någon favorit av dessa men Trans Europe Express har alltid spelats flitigt. Sen tycker jag omslaget är så jävla vackert.


                

Mer info om Kraftwerk finns här. 2003 kom Tour de france soundtracks och det är även den senaste plattan dom gav ut. En fantastisk platta i mina ögon där låtar som Vitamin och Elektro kardiogramm gör mig mest glad. Deras mest mörka och "svåra" platta är Radio-activity. En platta som jag ser som mer exprimentell och tyngre än deras andra utgåvor. Ett jävligt vackert album som verkligen måste höras. 


                 

Kraftwerks hemsida finns här och ni kan lyssna på deras myspace som finns här. Detta är pionjärer inom denna musik genre och det finns inget liknande där ute. Ännu ett favoritband till mig och jag va bara tvungen att skriva om dom lite. Alla har nog hört The robots och The model, om ni nu inte har hört orginalen utan bara dom avskyvärda dans versionerna som har gjorts av dom så tycker jag verkligen ni ska kolla upp orginalen. Detta är kult, konst och historia, allt i ett. 

Det finns en jävligt bra bok skriven av Wolfgang flur som heter I was a robot. Wolfgang va medlem i Kraftwerk i många år.

                

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0