MALFEITOR




Kommer ej ihåg nu hur jag fick kontakt med min broder Benny Moberg men det är så oviktigt nu. Han skicka mig länkar på ett par låtar med Malfeitor som jag faktiskt inte kan minnas mig att jag hört innan, verken på 90 talet då dom va verksamma tills dom gick skilda vägar eller då eller sen omstarten.
Benny startade Blood Mortized efter ett gäng småprojekt tills en dag 2010 då Malfeitor reste sig ur graven och började skaka av sig jorden.
Förutom Benny Moberg på gitarr så består bandet av :

Mattias Parkkila - Sång
Janne Rudberg Björkenfjäll - Trummor



Hur låter detta gäng då? Ja, det ska vi komma till men efter att en kopia på den nymixade mastertapen ramlade in i brevlådan så har detta lirats hur mycket som som helst här hemma. Jag älskar detta helt enkelt.

Tänk er en perfekt hybrid mellan brötig oldschool death metal och teknisk death metal, med det vill jag ha sagt att det är ej vråltekniskt men det finns touch av det. Dock är den brötiga oldschool bilden överrepresenterad. Ljudbilden påminner mig mycket om Hate Eternals, det är en jävla brutal ljudvägg som slungas emot en + att Mattias har en del likheter med Erik Rutan i Hate eternal i sången.

Det finns massa själ och känsla i detta och det märks att bandet brinner för det dom gör. Det märks att det lagts ner massa själ i inspelningen och allt känns hur äkta som helst, detta märks då bandet medvetet låtit saker ramla igenom vid inspelning dvs allt är ej polerat. Hellre lite otajt här o där för att skapa en känsla som man kan ta på nästan.
Låtarna då, fuck.....vilka låtar. Här finns allt ni kan tänkas vilja ha. Vill ha en melodier finns det, vill ni ha brutalt rens finns det också. Ett inslag som jag älskar är det demoniska, sången liknar vid vissa ställen som en demon ställt sig i studion.
Malfeitors musik är tung, köttig och själfull och detta är allt som jag letar efter vid riktig bra death metal. Bandet är utan tvekan bland det bästa jag hört i genren på väldigt länge. Detta beror på att Malfeitor är allt jag vill ha av min musik.
Äkta, själfull och det ska kännas i varje del av kroppen när man lyssnar på det. Plattan "Dum Morior Orior" är inspelad i Sufficiently studios i Stockholm och mixad och mastrad av Benny Moberg, Benny står även för all musik och Mattias Parkkila för alla texter.

Låtlista på "Dum Morior Orior" är :

01. Conversation In Minor
02. Exile From Sanity
03. To Hell, Farewell
04. When Last Breath Fades
05. Scenes From a Slaughterhouse
06. Rolling With Corpses
07. Death, The Dead And Me
08. Beyond The Horrorizon
09. Psychosis
10. And The Sky Turned To Rage
11. Sojourn Hell

"Dum Morior Orior" släpps på cd via Hellthrasher runt April/Maj och vinylen släpps via Chaos men där finns inget datum än.
Ni får inte missa detta fantastiska band, dom förtjänar allt då dom har själ och känslan på helt rätt ställe.
Kommer komma uppgifter på bloggen vart ni kan handla skivan vid releasen.

Plattan får en stark 9/10 av mig, jag vet att bra betyg kan sätta press på band och att nästa skiva kan va svår då man ska toppa bra betyg men jag kan ej ljuga här för detta är så jävla jävla bra.
Malfeitor kommer ej ha problem att toppa denna skiva och vid nästa skiva så kommer jag få höja betygskalan till 15 men vad gör det då man får kvalitet och äkta death metal.

Bra jobbat Bröder

Roger

Kommentarer
Postat av: Danne

Aaaaargh!!! Lyssnat på den nya låten som dom lagt ut på Myspace. Jävlar va skönt sound!!!! Låter riktigt lovande!

2012-03-11 @ 08:28:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0