Frank Zappa





Inlägget om Zappa blev uppskattat så jag skriver ett nytt bättre där vi kan ha med mer stuff. Zappa är som sagt hur stor som helst här hemma och hans musik är spelas nästan dagligen.
Hans syn på musik och hans skapande är något jag ser upp till, istället för tråkiga säkra vägar har Zappa alltid tagit den värsta stig han kan hitta och han bygger upp något med sin musik som ingen annan kommit nära till.

I en intervju jag läste igår så sa Zappa att han gillar att skaka om folk med sin musik och det är ett underbart uttalande för musiklyssnare.
Många anser att Zappa va för konstig och har aldrig greppat hans musik men det där är något som jag själv är otroligt allergisk emot. Fattar man inte så stänger många av och lyssnar ej mer men där jobbar jag vidare och hittar bitarna som man kan jobba vidare med ännu mer tills en bild uppstår. En process som är bland det bästa jag vet då feghet i musiklyssnande är otroligt patetiskt och inget som är konstruktivt på något sätt, det förstör istället för att hjälpa till.
Musik är aldrig konstigt, det kan va musik man ej diggar eller förstår men konstigt är ett konstigt ord att använda då man beskriver musik.

Frank Vincent Zappa föddes i Baltimore 1940 och dog den 4 December 1993 i Los Angeles av prostatacancer.
Ett geni gick ur tiden då och något liknande kommer vi aldrig att få......

Här är hans bästa plattor enligt mig :



Hot Rats ifrån 1969 va första plattan utan "The mothers" och är ett nästan helt instrumentalt mästerverk.




Skulle jag behöva bara välja en skiva med Zappa så blir det Waka/Jawaka ifrån 1972, hans absolut bästa !!!!!




Apostrophe, en underbar historia som växer till otroliga höjder för varje lyssning.......1974 kom den ut.




Syster plattan till Waka/Jawaka släpptes 1972, en jazz/rock fusion av bästa sort.....The Grand wazoo !!!!!




Uncle meat ifrån 1969 anses att vara en av dom svåraste skivorna men också en av hans bästa.....




One size fits all ifrån 1975 innehåller en av mina favoritlåtar med Zappa, Po-jama people......superbra.

Detta va plattorna ifrån förra inlägget + 1 till tror jag så nu har ni att köpa om ni inte har dom redan. Zappa är ett geni och när man kommit igenom den mur som kan uppfattas av ovana lyssnare så har ni en guldskatt här som bara kan liknas vid Miles Davis diskografi.




Zappa är för mig mästaren av allt som finns där ute, hans musik fyller mig till varje mm (sex snack) och hans musik bygger broar som ingen annan kan.

Fans av hans musik fattar vad jag menar med detta och då det finns Zappa fans i alla åldrar där ute så får man otroliga syner och upplevelser berättade för en när man är ute på dessa sidor. Hans otroliga musikaliska resa har gett oss otroligt mycket och hans genialiska texter har roat folk sen början....

Zappa va en innovatör utan dess like och jag tackar honom för detta......

R.I.P Frank.........I love you

Roger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0