Skogsmusik


Mitt ibland överdrivna intresse för skogen är något som ligger varmt om hjärtat. Jag älskar allt med skogen, urskog eller lättare skog spelar ingen roll.

Lukterna, intrycken, känslan och den underbara miljön som skogen ger mig är bland det bästa jag vet.
Intresset för skogen fick jag av Fenriz i Darkthrone, läste om hans promenader och tältturer och blev influerad för att inte säga helt biten.

Finns 2 band där ute som är SKOG för mig hehe, roligt sagt men hoppas ni är med mig. Moloken, mitt absoluta favoritband kan jag inte lyssna på utan att få vibbar av skogen och det andra bandet är amerikanska Wolves in the throne room.

Wolves in the throne room spelar atmosfärisk Black metal av en helt otrolig sort, dom låter inte som något annat band där ute.

Bandet som bor på en nästan helt egen försörjd gård i delstaten Washington skriker skog, mossa, rötter, fukt, kyla, sten, grottor...ja allt man kan tänkas hitta i en urskog. Det är underbart och helt jävla fantastiskt.




Deras musik är inte för alla, låtarna är ofta långa och det finns inget av det som folk letar efter då man ska ha sin musik för massorna dvs vers - refräng - vers - refräng. Nej här finns inget sånt skit och det är så underbart.

Deras trilogi som startade med Two hunters och gick vidare med Black cascade har nu avslutats med Celestial lineage. Denna platta kan vara bandets sista tyvärr då bandet som består av dom 2 bröderna : Aaron weaver och Nathan weaver tycker att bandet tar för mycket tid ifrån deras gård och deras jakt efter en så stor självförsörjning som är möjligt.

Omslagen till Wolves in the throne room´s trilogi skriker även dom skog, dom är underbara i sig själva och dom utgör en stor del av helhets intrycket av detta band.



Two Hunters



Black Cascade



När jag lyssnar på detta band så känner man lukterna ifrån intrycken som musiken ger, tex igårkväll så låg jag i sängen och lyssnade på Celestial lineage och fick en bild om en gammal halvrutten stuga mitt i skogen, insidan va inredd men den där lukten av gammalt, övergivet, mögel som man kan känna i gamla hus spred sig inom mig medans musiken rev och slet i mina sinnen. UNDERBART!!!

Nu vet jag att många där ute kanske inte fattar vad jag menar men jag skriver detta för dom som vet och skriver detta med ett hopp att fler kan försöka öppna sina sinnen för riktig musik.

I skogen funkar WITTR perfekt, musiken är gjord för denna miljö enligt mig och alla intryck förstärks när man befinner sig där. En mp3 och hörlurar gör skogsupplevelsen ännu mäktigare.

Musiken då, en ambient otroligt atmosfärisk vägg av ljud kastas emot en, det går fort som fan ibland men oftast så lever WITTR mest på sina lugna partier av ljud och harmoni.
Sprakande eldar och ljud av någon som slipar sin yxa fyller denna upplevelse till max.

Dom har än en gång bjudit in den underbara Jessika kenney

Denna underbara kvinna har tidigare vart med på Two Hunters och hennes sång blandat med väsandet bygger upp allt detta till otroliga höjder.



Skogen, där mystik möter facination och dess omfamnade kan vara klaustrofobisk.....där trivs jag. Där känner jag mig hemma.....flummigt? Ja kanske men det skiter jag i, jag är för gammal för att bry mig vad folk tycker.

Har ni tid, har ni ett öppet sinne och kan ni ta er an musik som kräver en massa av er så tycker jag att ni ska kolla in denna trilogi.
Många av er kommer inte fatta, många av er kommer inte klara av det men ni som tar er igenom denna djupa mörka skog som dessa 3 skivor utgör kan jag bara säga detta till, Välkommen till ett nytt liv av nya intryck och nya vägar(stigar).

Ni kommer aldrig ångra er......

Roger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0