Saint Vitus


Saint Vitus har jag alltid känt till, detta band har alltid funnits med men jag har inte lyssnat på dom förrän detta året. Helt jävla otroligt är det att man vetat om detta band men inte lyssnat på dom. O har jag missat något?

Nej....skojar. Ja det har man, detta är lika bra som Black Sabbath. I vissa fall bättre än Sabbath och inte så sönderspelat.

Bandet bildades i Los Angeles 1978 under namnet Tyrant. Namnet Saint Vitus tog dom ifrån Sabbath låten St vitus dance. Deras självtitlade första platta kom 1984 och 1985 kom Hallows victim. Dom får ofta cred för att vara en av grundpelarna till doom metal men detta är totalt oviktigt för mig då detta band är såå underbara. Dom har tunga riff och ett punkigt sound.

1986 kom Born too late och 1988 kom Mournful cries, deras 2 bästa plattor enligt mig. Born too late påminner om ett argt Black Flag blandat med Black Sabbath, underbart!!!!

V kom 1990 och C.O.D kom 1992, dessa 2 har jag bara hört lite av men Die Healing som bandet släppte 1995 är svinbra och anses av bandet själva som deras bästa platta.

Saint Vitus la ner verksamheten 1997 -2002, 2003 så lirade Born too late lineupen ett gig i Chicago. Den spelningen släpptes på DVD. Sweet spelning som fan.

Bandet låg nere till 2007 då dom började röra på sig igen. Det snackas om att bandet ska gå in i studion under 2011 och lira in en ny platta.

Dessa herrar förtjänar all respekt. Dom blev aldrig så stora som borde har blivit men deras cred i musikvärlden kan ingen röra.

Deras myspace finns här








checka dom.....

rha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0