A little story......

Har min kusin Jonas att tacka för allt. Det va han som spelade den första hårdrocken för mig, detta måste ha vart 1982-83 någongång. Då upptäckte jag musiken och vad den kunde göra för mig. Han visade mig sina nya vinyl skivor och spelade riff på riff för mig. Jag klev in en annan värld direkt efter detta och där har jag till stor del stannat sen den dagen. Minns inte det första han spelade för mig men han spelade in band till mig som jag tog hem och spelade högt som fan hemma till mina föräldrars fasa. Kassetterna jag fick va fullspäckade med band som Venom, Tank, Exciter, Krokus, Anvil, Kiss, Mötörhead, Black sabbath, Ac/dc, Iron maiden osv. Allt började mer o mer kretsa kring musik för mig. Satt med min kusin hemma hos han och diggade allt jag kom över dvs allt som han köpte. Min första egna platta fick jag 1984 och den plattan betyder än idag väldigt mycket för mig. Min farsa köpte Judas priest - Defenders of the faith till mig. Jag va överlycklig. Har kvar vinylen än men köpte den på cd för ett par år sen nu. Den spelas flitigt än idag.


                                                           


Efter denna milstolpe så rullar det på, fick W.a.s.p´s debut skiva på julafton samma år och jag tror alla minns vad för skandaler dom förde med sig. Lyssnade mer och mer på massa olika band som tex. Van halen, Accept, Demon, Heavy load, Manowar och självklart Mötley crue. Dom va hårdare och coolare än allt annat på den tiden och hela rummet vad täckt med posters. Samtidigt som man upptäckte band som Thin lizzy, Dio, Rainbow, Led zeppelin, Deep purple, Pretty maids. Allt med hjälp av min kusin självklart. Sen hände det något, jag tror det började med att Jonas spelade Bob marley för mig en gång. Då ändrades banan totalt. Det fanns ju mer musik än Hårdrock som va bra. Samtidigt som man diggade hårdrock så kom musik som Depeche mode, Bob marley, Dan hylander och allt som spelades på Tracks in i bilden. Det va italiensk beatbox, synth, pop, svenska artister om vart annat. Modern talking va stora som fan på den tiden och en personlig favorit under denna tiden va Fancy med Slice me nice. Fick upp ögonen för elektronisk musik och började köpa plattor med Kraftwerk och annan såkallad råsynt. Under all denna tid så läste jag allt jag kom över om alla band och gör det även till denna dag. Älskar att lära mig om deras influenser och hittar på detta vis ny musik hela tiden. 1987 briserade Appetite for destruction med Guns n roses och köpte den vinylen på import. Inget va sig likt efter det. Sleaze perioden tog över men lyssnade även på synt och annat. Band som Dogs d´amour, Faster pussycat va stora favoriter under denna period. Upptäckte mycket musik tack vare dessa band. Band som Hanoi rocks, Aerosmith, Rolling stones, Sex pistols spelades mycket även. Sen kom ju grunge in i bilden och helt plötsligt så va det mycket punk och band ifrån Seattle. Av alla band som jag har diggat under alla år så har jag alltid letat intervjuer och annat för att kolla va dom banden har blivit influerade av, på detta sätt har man alltid hittat fler band o artister. Under åren så har jag märkt att jag gått ifrån att enbart digga plattor till att jobba med musiken. Jag söker medvetet musik som många kallar konstig för att jag får ut mer av sån musik än sk mainstream musik. Man får jobba med plattorna och musiken på så många nivåer och har mer ut av att lyssna på det. 1994 upptäckte jag Nine inch nails -The downward spiral och blev helt tagen av den industriella musiken. Så hårt och tungt och jag älskar än idag det maskinella ljudet. Efter denna period så suddades alla linjer ut och jag började gilla i stort sätt all musik. Jazz, Hiphop, Deathmetal, Punk, Grindcore, Sludge, Post metal, Stoner, Doom, Black metal, Ambient, Electronica, Klassisk musik, ja allt utom dansbands musik och tecno kan man säga. Jazz är väldigt stort för mig nuförtiden och har en stor samling jazz, allt ifrån electronisk jazz till jazz ifrån 1940 talet. Älskar Miles davis så mycket att jag ville att vi skulle döpa vårt barn till Miles om vi fick en son till men vi fick en dotter. Hans platta Bitches brew är en av dom 10 bästa plattorna någonsin enligt mig.


                                             



Älskar lukten av bookleten när man köper en ny cd. Älskar väntan man har i kroppen när det kommer en ny platta hem i brevlådan eller när man e på väg till Bengans(hårdrocks Anders) eller Mediamarkt, Bäckebol(this one´s for u Marcus). Älskar att kolla tacklistan och läsa texterna i bookleten. Älskar att jag nu har plattan och kan börja rikta in mig på nästa platta på listan. Allt detta tack vare min kusin Jonas. Vet ej om du läser detta Jonas men tack som fan för att du hjälpte mig in i musikvärlden, tack så väldigt mycket !!
Köper ca 5 - 15 plattor i månaden fortfarande och läser allt om musik, böcker, nätet osv för att det är mitt liv. Min fru brukar säga att jag har musik i huvudet hela tiden och det är sant. Är ofta frånvarande för att jag har en titel, en platta eller ett parti ur en låt i huvudet och jag sitter på tok mycket framför datorn och kollar nya band och lyssnar på musik via myspace men det får människorna runt mig leva med. Har ju trots allt varit sån sen 1982.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0