Thin lizzy

Jag har alltid gillat Thin lizzy, detta irländska rock band. Deras plattor spelas flitigt hemma men mest i bilen, vet ej varför men Thin lizzy är för mig bra bil musik. Thin Lizzy bildades i december 1969 i Dublin, Irland när gitarristen Eric Bell träffade organisten Eric Wrixon på en pub. Båda två hade tidigare spelat i bandet Them som frontades av Van Morrison. Samma kväll såg de två bandet Orphanage med sångaren Phil Lynott och trummisen Brian Downey. Bell och Wrixon övertalade då Lynott och Downey att bilda ett band tillsammans. Resten är fantastisk rock historia och Thin lizzy har släppt ett gäng bra plattor, min introduktion till bandet fick jag av en släkting. Han lirade plattan Fighting för mig och sen vart jag fast. Massa info om Thin lizzy på svenska finns här. Bandet kantades av avhopp och sångarens Phil Lynotts drogproblem blev bara värre och värre. Phil Lynott avled på ett sjukhus i Salisbury 4 januari 1986, 36 år gammal. Han led vid tiden av lunginflammation, sepsis och varbölder, vilket framkallats av hans drogberoende, vilket ledde till att flera organ slutade fungera. Plattorna då? Japp, Fighting är klockren. Black rose och Bad reputation med, ja dom flesta är svinbra men självklart finns det en favorit och den heter Jailbreak. Denna platta innehåller The boys are back in town men den är långt ifrån varför denna platta ger mig stånd. Jailbreak, Running back, Fight or fall.....plattan är en total rock n roll smäll som känns långt efter man stängt av den. Sen har jag också letat i flera år efter en tshirt med omslaget på så om ngn vet vart det finns en vit tshirt med Jailbreak omslaget på så hojta min väg ok?

Thin lizzys hemsida finns här.

               

               
               

Kommentarer
Postat av: Georg Hendrix

Jag letar efter en t-shirt med omslaget för "Bad Reputation". Har sett en del sådana, men aldrig tänkt på att fråga just då vart den är inköpt!



Jag gillar alla av Thin Lizzys skivor även om 80-talets är lite svagare.



the people called it suicide, but it was a bullet from a forty-five!

2010-06-29 @ 14:46:59
URL: http://georg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0