Stevie Wonder

Oj vilka plattor och låtar detta otroliga musikaliska geni har gett oss. Talking book 1972, Innervision 1973, Fulfilliness first finale 1974 och Songs in the key of life 1976 är totalt oumbärliga enligt mig. Musik historia skrevs med dessa skivor och jag bara avgudar dessa. Stevie Wonder föddes för tidigt i Saginaw, Michigan av Lula Mae Hardaway den 13 maj 1950. Wonder föddes inte blind, vilket många felaktigt tror. Istället fick han, troligtvis av den för tidiga födseln, en ögonsjukdom. Med stor sannolikhet förvärrades tillståndet av att han fick en för hög halt syrgas i kuvösen som nyfödd. Stevie kan klassificeras som en multi-instrumentalist, då han spelar trummor, basgitarr, congas, och framför allt, piano, munspel och keyboard. Efter 1976 tycker jag att Stevie förlorade allt som gjorde hans tidigare verk så otroligt bra. Har inga mer skivor med han än dessa 5(Music of my mind har jag med) och tycker inte man behöver mer än dessa otroligt vackra mästerverk. Stevie Wonders hemsida finns här

            

            

            

            

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0