Metallica

Har funderat länge om man skulle skriva något om Metallica här. Hur man än skriver så trampar man någon jävel på tårna ju. Svårt läge för alla har sin Metallica historia men får väl berätta min då och gillas det inte....ja då gör det väl inte det. Metallicas 4 första plattor kan ingen röra, dom sitter där på sin pidestal och tittar ner på massa skivor. Kill em all sprutar ut skitig trash och örfilar upp lyssnaren. Ride the lightning likaså. Master of puppets är i en klass för sig här. Fantastisk platta med låtar med en perfekt produktion. Sen kommer vi till min absoluta favorit platta med Metallica boysen ...and justice for all. 

             

Ett mästerverk enligt mig. Jason newstedt va ny och visst.....basen kunde vart bättre mixad men detta är konst. Efter denna plattan så kom den svarta plattan och den har ju sina höjdpunkter men här blev allt med Metallica för polerat enligt mig. Dom exploderade fullständigt med denna plattan och fick hur mycket fans som helst. Fans som jag än idag skulle gissa att dom inte vet om deras första 4 plattor(inte alla men en hel del). Med den svarta plattan blev det mainstream och det är farligt för vilket band som helst i mina ögon. Pengarna rasade in och när ett band blir för stora så förlorar dom hungern tror jag. Ett band som lever i en van och spelar för bärs är hungriga. Sen kom Load och Reload......fy fan vilket skit detta ärrrr!!!!! Det är så jävla pissigt att det inte är sant tror man men det är ju det. Pop låtar med lite gitarrer och smink och styling. Metallica ska inte ha smink. Efter Garage inc där den fruktansvärda covern som spelas överallt idag Turn the page är med på så kom St. anger. En platta som är otroligt hatad, eller hatad e kanske fel ord. Folk gillar inte soundet och allt va det är. St anger är en favorit hos mig dock. Det är skitigt igen och jag älskar trumljudet hehe. Tungt brutalt och James sjunger om sina demoner. En platta som va tvungen att göras tror jag.

              

Så kommer vi fram till Death magnetic och det är en bra platta och Metallica har här hittat lite tillbaka till trashen igen. Men det känns lite krystat på sina ställen. Problemet Metallica har är att medlemmarna är INTE hungriga längre. Metallica är inte ett band längre utan en produkt och detta är farligt. För mycket pengar gör detta till ett band. Blir bandet för stort så blir det så här tyvärr och vi kommer aldrig få en platta som Master of puppets igen. Killarna är inte hungriga längre. Allt är på rutin. Men vi har ju 4 jävla mästerverk att gå tillbaka till. 4 plattor som sitter där uppe och tittar ner på oss. Och jag tittar upp och minns...........

Trodde ni jag hade glömt? Nej du, det gör man inte, 27 september 1986 i Dörarp Sverige förlorade vi världens bästa basist. Cliff burton omkom i en olycka här i Sverige. En otrolig tragedi som känns än idag.

             

Cliff in our minds finns här. Metallicas hemsida här. Deras myspace här


Kommentarer
Postat av: magnus höglund

Tjenixen brorsan. Ja du nu har du textat ner lite rader om det bandet som ingen får tycka något om good or bad. Min historia om bandet kan du, du har fått med det mesta utom att du har inte skrivit att det troligen inte finns något band som kan slå Metallica på fingrarna live. Har som sagt sett en del och tajtare band finns inte sen att James har blivit tråkig på mellan snacket det får vi snacka om senare men när James står med tårar i ögonen framför 55000 på ullevi i gbg med en svensk flagga om sig där det står we love you metallica , större blir det inte . Lillebrorsan.

2009-11-09 @ 18:56:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0