Led Zeppelin

Det ultimata bandet? Är dom det? Jag tror det iallafall. Jag älskar åtminstånde Robert plants röst....Jimmy pages gitarr solon, riff....ja han kan bara stå bredvid en gitarr så får jag rysningar. John bonhams hårda bästa trumstil. John paul jones bas som tuggar sig fram. Vilka låtar sen !!! Whole lotta love, Black dog, Moby dick, Good times bad times, In my time of dying(vilken JÄVLA låt), Immigrant song, Rock n roll, The lemon song, The rain song......ja man fortsätta för alltid. Min favorit platta med Led zeppelin är Physical graffiti, dubbel cdn som kom 1975. Den plattan har allt. 

           

Zeppelin släppte sin första platta 1969 men även II under samma år. 1970 kom III och den plattan va lite softare o mer folkrock inspirerad. 1971 kom IV och på den finns ju Stairway to heaven, Zeppelins mest kända låt men långt ifrån den bästa. Efter den kom Houses of the holy, deras kanske mest flummiga skiva enligt mig men oj vilken platta. Alla deras plattor fram till 1976 Presence är rena mästerverk som bara måste finnas i samlingen. Finns även en fantastisk dvd ute(läs om den här) som jag kan rekommendera. Böcker då till folket.....jag har läst 2, Hammer of the gods av Stephen davis och Stairway to heaven av Richard cole. Lite info om Led zeppelin finns här och deras officiella hemsida här. Led Zeppelin splittrades då trummisen John bonham avlidit den 25 september 1980. Bästa trummisen någonsin enligt mig. RIP

rOGGa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0