Krzysztof Penderecki

Lyssnar en del på Klassisk musik och när jag gör det så är det oftast Krzysztof Penderecki´s kompositioner som avnjuts. Denna polska kompisitör är helt oslagbar när det gäller klassisk musik. Då jag gillar vad många kallar "svår" musik så faller Penderecki mig alldeles i smaken. Krzysztof Penderecki föddes 1933 i Debica, Polen. Massa info om han finns här. Hans kompositioner ger mig rysningar och man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. Min absoluta favorit bland Pendereckis verk är en platta som heter Complete cello concertos, en otroligt mörk men också så vacker platta där man sitter som fastspikad och lyfts igenom en resa som skrämmer en otroligt. Cello är ett så kraftigt instrument tycker jag som kräver absolut respekt och cellon kräver av lyssnaren att verkligen lyssna med öppet sinne. Denna platta tycker jag verkligen att ni ska kolla upp. Har ett 10 tal plattor med denna otroliga kompositör och han har även gjort opera. En lista över en del av Pendereckis verk har ni här

            

            

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0