Black metal

Jävlar, har en cd hög på ett 40 tal plattor bredvid mig nu. Inser nu att hur mycket jag än vill så kan jag nog inte skriva om alla. Black metal då........har ni inte läst något om denna genren i tidningarna sen 1991 så vet jag inte vart ni hållit hus eller så har ni inte haft något musik intresse alls. Mord, självmord, kyrkbränningar, gravskändning......ja listan e lång vad som har hänt. Men låt oss gå tillbaka till början, Venom släppte 1982 plattan Black metal och det sägs att namnet togs av denna skiva. Namnet togs kanske av det men 1984 kom den ultimata underbara, vackra, fantastiska plattan som enligt mig är den första riktiga Black metal cdn, och har ni inte denna plattan så har ni missat allt. BATHORYs första platta.

              

Den satte reglerna och den anses av hela BM rörelsen som början på allt. Denna platta inspirerade alla och även i det landet som skulle bli ledande inom denna musikstil : Norge. Norsk svartmetall är bäst enligt mig. Det är skitigt, äkta och har det där farliga soundet. Allt känns inspelat i en källare och ljuden låter omänskliga. Underbart. TRUE NORWEGIAN BLACK METAL kallade dom det själva och här har ni band som Mayhem, Darkthrone, Enslaved, Taake, Satyricon, Burzum för att nämna en del. Burzum ja, Varg vikernes eller Greven som han kallades. Burzum är mer känt för Vikernes handlingar än för sin musik som är helt underbar. Mörkt och vackert. All info om Vikernes finns här. Vikernes spelade bas på originalet till den mest kända (och med all rätt) BM plattan som finns. Mayhems DE MYSTERIIS DOM SATHANAS men basen togs bort efter att Vikernes mördade Oystein aarseth, grundare av Mayhem 1993. Burzums ep ASKE släpptes med en bild på Fantofts stavkyrka rykande ruiner efter en kyrkbränning. Vet ej om Vikernes tände på men han va dock där. Han tog själv bilden.

               

                

Mayhem va dock inte mindre kontroversiella, Deras svenske sångare Pelle begick självmord, han skar upp sig totalt och sköt sig sen i huvudet. Oystein fann kroppen men istället för att ringa polisen gick han iväg o köpte en engångs kamera och tog bilder på kroppen för att användas på omslaget till nästa platta. Detta hände dock inte men på Bootlegen Dawn of the black hearts omslag så finns en bild på Pelles kropp. Oystein har även enligt rykten tagit bitar av Pelles skalle och gjort halsband. Det sägs även att han lagade till bitar av Pelles hjärna och åt. En bild på plattan finnes här men är ni känsliga så skit i att kolla. För att återgå till det viktiga, musiken. Mayhem har inte enligt mig släppt en dålig platta. Jag gillar deras musik som fan, DMDS ska alla BM fans ha, så enkelt är det. Vikernes förresten släpptes nyligen ut ur fängelset efter 16 år och jobbar idag på en ny Burzum platta och en bok. Båda väntar undertäcknad på som bara den. Finns fler underbara Black metal band, Gorgoroth, Leviathan och franska Deathspell omega. Ett otroligt bra band som fångar en och drar in en i en värld full av mystik, mörker, hat och fruktan. Deras musik är komplex och ibland svår men belöningen after att lyssnat på fantastiska Fas - ite, Maledicti, in Ignem aeternum är så vacker och tillfredställande. En myspace till Deathspell omega finns här. Abruptum ifrån Finspång är ett annat band jag älskar, deras plattor innehåller fantastiska ljudmattor och helt jävla omänskliga ljud. Dom utförde tortyr på sig själva för att få fram sången dom ville ha. Inga riktiga låtar här inte o jag är helt såld på detta. Kolla upp deras Evil genius platta. En myspace finns här

              

Deathspell omega

              

Självklart vid sidan av dessa band finns det många många mer. Darkthrone som jag avhandlade tidigt i denna blogg, ett band jag fullkomligt avgudar. Kolla upp dessa band, Burzums plattor är magnefika och dom 2 första är ren BM men sen så arbetade Vikernes mer med synthar och skapade vacker ambient BM eller vad man ska kalla det. Självklart tycker jag inget av dessa band skandaler och hemskheter är coola på något sätt. Jag ÄLSKAR deras musik och det är det denna blogg handlar om. Mayhems live platta Live in Leipzig är en underbar live historia och en platta jag starkt rekommenderar till er.

               

Så där, en liten resa in i Black metal världen. Vill ni ha en bok om detta så finns det en underbar bok som fotografen Peter beste har gjort. En bok full av underbara bilder på detta fenomen. Boken heter TRUE NORWEGIAN BLACK METAL. En annan bok som mer analyserar BM är Lords of chaos av Michael moynihan. En annan sak, Bandet Gorgoroth har haft en massa strul sista tiden sen Gaahl och King sparkade Infernus. Rättsak och massa annat. All info finns på nätet i olika former. Inte hittat något som går igenom allt så ni får leta själva om intresse finns. Gorgoroths senaste platta som kom 2009 utan Gaahl och king va verkligen inget att ha enligt mig. Allt det onda, rena och mörka va borta. Info om Gaahl finns här. Kolla upp hans andra band Trelldom och Wardruna.

Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0